۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۶۰۷۸۹۹
آیت الله طبسی مطرح کرد؛

ضرورت ایجاد رشته مهدویت در حوزه | آمریکا و انگلیس سازندگان مدعیان دروغین

ضرورت ایجاد رشته مهدویت در حوزه | آمریکا و انگلیس سازندگان مدعیان دروغین
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اینکه مدعیان دروغین توانسته‌اند افراد مذهبی را جذب کنند به دلیل ضعف در حوزه علمی و مباحث فکری پیرامون مهدویت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله نجم الدین طبسی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در نخستین نشست از سلسله نشست‌های آموزشی مهدویت، آخرالزمان و مدعیان دروغین، در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با بیان اینکه از سال 88 مباحث مربوط به مهدویت را آغاز و درس خارج مهدویت را برپا کرده‌ام که نزدیک به 800 درس مهدویت است، گفت: بحث‌های حوزه مهدویت بسیار گسترده است، بحث مهدویت یک اقیانوسی است که هر دری از آن باز کنیم ده‌ها در دیگر را به روی ما باز خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: متأسفانه توجه به مسأله مهدویت گاهی کم بوده است، در مسأله مدعیان مهدویت زمینه ادعای دروغ به دلیل سهل انگاری ما بوده است، مدعیان دروغین هرگز ادعای فقاهت و عالم بودن نمی‌کنند چرا که علما و جایگاهشان مشخص است و خیلی زود رسوا خواهند شد، چون علوم مختلف متولی دارد، اما متأسفانه موضوع مهدویت متولی ندارد و ما این بحث را به امید خدا رها کرده‌ایم.

ضرورت تأسیس رشته مهدویت در حوزه علمیه

آیت الله طبسی با انتقاد از جنبی بودن و در حاشیه بودن مسأله مهدویت در حوزه علمیه، خاطرنشان کرد: 2 هزار روایت و 400 آیه قرآن کریم به مسأله مهدویت اختصاص دارد، باید رشته‌ای در حوزه علمیه به مهدویت اختصاص داده شود، دشمن از نبود این رشته و فضای علمی در حوزه علمیه پیرامون مهدویت سوء استفاده کرده است و شاهد رشد مدعیان دروغین تحت عناوین مختلف هستیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اختصاص داشتن مسأله منجی گرایی به تمام ادیان و مذاهب، اظهار کرد: شاهد هستیم مدعیان دروغین از سوی دشمن تنها به میان شیعیان فرستاده می شوند، این به دلیل درک دشمن از اهمیت موضوع مهدویت است. متأسفانه قداست‌ها در مسأله مهدویت تا حدی دچار تزلزل شده است و این موضوع زمینه‌ساز انحراف و رشد مدعیان دروغین بوده است.

وی مهدویت را عمود و ستون فقرات حوزه علمیه عنوان کرد و گفت: اصل در همه مباحث ما امام زمان(عج) است، مشروعیت ولایت فقیه، اعتبار کلام مراجع معظم تقلید و همه آنچه ما داریم از امام زمان(عج) است واصل بر همه مسائل موضوع مهدویت باید باشد، رواج انحرافات به دلیل غفلت‌های ما در زمینه مهدویت است، قطعا باید شاهد انحرافات بسیار زیادتری باشیم و این انحرافات و ادعاهای دروغین به این سادگی تمام نمی‌شود. شاهد هستیم برخی افراد ادعای یمانی و هاشمی و حسنی و خراسانی می‌کنند و هنوز مدعیان امامت و نبوت مانده‌اند و در آینده شاهد این مدعیان دروغین که توسط کارخانه‌های دروغ پردازی عربستان و انگلیس و آمریکا حمایت می شوند خواهیم بود.

سوء استفاده مدعیان دروغین از ضعف علمی جامعه

آیت الله طبسی با اشاره به جذب قشر مذهبی از سوی مدعیان دروغین مهدویت، تصریح کرد: اینکه مدعیان دروغین توانسته‌اند افراد مذهبی را جذب کنند به دلیل ضعف در حوزه علمی و مباحث فکری پیرامون مهدویت است. متأسفانه برخی افراد به اشتباه بعضی نشانه‌های مهدویت را بیش از حد مقدس جلوه می‌دهند و همین موضوع بستر ساز سوء استفاده دشمنان است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: از مطرح کردن بحث‌های علمی نباید ترسید، مسائل مطروحه در حوزه مهدویت را باید در کرسی‌های علمی مورد بررسی قرار داد، این ادعای غلطی است که با ظهور یمانی علما و مراجع دیگر وظیفه‌ای ندارند، ادعاها پیرامون مهدویت باید مورد بررسی قرار بگیرد و نمی‌توان به صرف اینکه موضوع یک نوشته‌ و کتابی مهدویت است آن را پذیرفت.

وی با اشاره به وجود اقوال مختلف پیرامون سید خراسانی، اظهار کرد: عده‌ای ابومسلم خراسانی را به عنوان خراسانی می‌شناسند، عده‌ای هم معتقد هستند خراسانی هولاکوخان مغول بوده است، عده‌ای نیز می‌گویند سید ابن طاووس خراسانی بوده است، در هر صورت خراسانی آمده و رفته است و مسائل مهمتری در حوزه مهدویت وجود دارد. باید تعامل ما با مباحث و روایات حوزه مهدویت به همان صورت باشد که در حوزه فقهی است.

آیت الله طبسی با بیان اینکه در فقه هیچ فتوا و نظری بدون مستند ارائه نمی‌شود، عنوان کرد: مباحث مهدویت اعتقادی هستند و به طریق اولی نیازمند مستندات هستند، این عدم توجه به مستندات برای دشمن یک فضای امنی ایجاد کرد تا تولید جهل و اعتقادات غلط کنند و با سوء استفاده از فضای احساسی و عدم توجه به مباحث علمی، ادعاهای غلط خود را رواج دهند.

در مهدویت مراقب گل به خودی‌ها باشیم

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با انتقاد از رواج برخی روایات پیرامون مهدویت، تصریح کرد: در مسأله ترویج تفکرات غلط پیرامون مهدویت باید مراقب گل به خودی‌ها باشیم، امام زمان(عج) با دست مبارکشان در دهان مسکین عسل می‌گذارند و سرچشمه برکات و مهربانی‌ها هستند اما برخی به غلط و ندانسته روایاتی پیرامون کشت و کشتار توسط امام زمان(عج) را در جامعه ترویج می‌دهند که صحت ندارد و جزء گل به خودی‌ها است که باید با آن مقابله کرد. امام زمان(عج) برای صلح و امنیت و آرامش ظهور خواهند کرد نه برای جنگ و کشت و کشتار و خونریزی، لازم است با تحقیق و بررسی علمی پیرامون مهدویت صحبت کنیم.

وی ادامه داد: اینکه نسبت قتل و قتال به امام زمان(عج) می‌دهیم موضوعی است دشمنان القا می‌کنند، محی الدین عربی می‌گوید اگر شمشیر دست امام زمان(عج) نباشد علما ایشان را شهید خواهند کرد، ما نباید تکرار کننده حرف‌های علمای سلفی و وهابی باشیم، بله امام زمان(عج) خواهند جنگید اما با همین وهابیون و سلفی‌ها و این جنگ ایشان با وهابیون و تکفیری‌ها پیش از جنگ با یهود خواهد بود.

آیت الله طبسی خاطره گویی‌ها دروغین و دروغگویی‌ها پیرامون مهدویت و امام زمان(عج) را از موارد مهم سوء استفاده از مهدویت عنوان کرد و گفت: این دروغ‌ها بدون سند و مدرک پدید می‌آید و متأسفانه برخی بدون آگاهی آن را نقل می‌کنند، به عنوان مثال مسأله شهادت ایشان یکی از موضوعاتی است که با تمام جزئیات اعم از شکل و شمایل و جنسیت قاتل و نحوه اقدام به ترور امام نقل می‌شود و جالب اینکه همه این موضوع را می‌دانند اما قرار است ایشان ندانند و ترور شوند! در روایات آمده است ایشان امنیت را در سرتاسر جهان حاکم خواهند کرد و اینطور نیست که شاهد این حد از ناامنی در جهان هنگام ظهور باشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در کتاب‌های پیش از قرن 12 روایتی مبنی بر چگونگی قتل امام زمان(عج) وجود ندارد، خاطرنشان کرد: پیش از هر چیز باید انحرافات موجود در جامعه خودمان را جمع کنیم سپس به دنبال مقابله با مدعیان دروغین برویم، چرا که آنها نیز از همین زمینه‌ها برای ترویج ادعاهای دروغ خود استفاده کرده‌اند./1304/پ202/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات